Κώστας Σφήκας
Ο Κώστας Σφήκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1927 και πέθανε στις 24 Μαΐου 2009,
υπήρξε ταχυδρομικός υπάλληλος πριν ασχοληθεί με το σινεμά, κάνοντας το 1961 το
ντεμπούτο του με το φιλμ μικρού μήκους «Εγκαίνια». Ακολουθεί το ντοκιμαντέρ
«Αναμονή» (1962) και «Θηραϊκός Όρθρος» (1968), σε συνεργασία με τον Σταύρο
Τορνέ, όπου η επίδραση της νεορεαλιστικής σχολής δεσπόζει.
Αυτοδίδακτος κινηματογραφιστής, απέδειξε πως η τεχνική κατάρτιση και η
θεωρητική γνώση δεν είναι προαπαιτούμενα όταν υπάρχει μια σκέψη αιχμηρή, μια
ματιά περιπετειώδης και κυρίως απουσία κάθε φιλοδοξίας για την όποια
αναγνώριση. Ο Σφήκας μοιάζει να έκανε ταινίες όχι από την επιθυμία του να
διακριθεί ως κινηματογραφιστής, να γίνει μέλος μιας καλλιτεχνικής κοινότητας,
αλλά μάλλον από μια ουσιαστική ανάγκη να εκφράσει, να εξερευνήσει, να
δοκιμάσει, να γνωρίσει.
Η αποστροφή του για τον αναπαραστατικό κινηματογράφο και το όραμα ενός
διαλεκτικού υλιστικού σινεμά, ικανού να δώσει μορφή στις κατακτήσεις της
Μαρξιστικής φιλοσοφικής σκέψης τον οδηγούν από το 1974 στην πραγμάτωση των
έργων «Μοντέλο» (1974), (Βραβείο καλύτερης καλλιτεχνικής ταινίας στο Φεστιβάλ
Θεσσαλονίκης 1974), «Μητροπόλεις» (1975), «Αλληγορία» (1986), «Το προφητικό
πουλί των θλίψεων του Πάουλ Κλέε» (1995), «Προμηθεύς Εναντιοδρομών» (1998), «Η
Γυναίκα της… και ο Συλλέκτης» (2002), «Μεταμόρφωση» (2007).
De Siris